Friday 1 April 2011

Jalan Kehidupan,,

Tatkala aku dipertemukan
pada satu persimpangan yang rumit
aku menjadi betul-betul buntu
aku digesa untuk memilih hanya satu jalan
Jalan yang akan menemukanku
dengan masa depanku sendiri
Persimpangan yang sedang aku berada ini
adalah satu persimpangan yang berjaya
membuatkan aku betul-betul terpaku
          Jalan pertama, adalah satu jalan 
          yang benar-benar mengasyikkan
          Penuh dengan warna-warni 
          rancak dengan kicauan burung
          mereka seolah-olah mengajak aku
          untuk memilih jalan ini
          tetapi, aku menjadi amat hairan sekali
          mengapa jalan ini begitu sempit untuk dilalui?
          Segala keasyikkan yang terdapat pada jalan ini
          hanya untuk mengaburiku semata
          ia hanya cuma indah pada pandangan mata
          Perlukan untuk aku memilih jalan ini?
Atau jalan yang kedua ini?
dimana jalan ini begitu lapang untuk dilalui
tetapi,, penuh dengan rintangan terpaksa diredahi
Duri dan ranting jatuh bertaburan
Namun, bukankah tadi telah kau bilang 
bahawa,
jalan yang kedua ini begitu lapang untuk dilalui?
Engkau bisa mengelak dari terkena duri dan ranting
atau, sekiranya engkau terlepas pandang
tatkala tidak berhati-hati dalam meniti laluan
kakimu pasti tertusuk jua 
dengan ranting dan duri itu 
Dan, disebabkan jalan yang lapang ini jua, 
kau bisa merawat kakimu itu
sambil memikirkan mengenai ujian dan dugaanmu ini.
          Sudah tentu,
          jalan yang kedua ini
          adalah pilihan yang harus kau lalui
Mengertilah wahai diri,
di mana saja kau lalui,
pasti ada ujian yang terpaksa kau rintangi,
bukan semata untuk menghukum diri,
Malah, tanda kasih dari Ilahi,
          Di akhirnya nanti, kau pasti merasai,
          Indahnya habuan dari ujian yang telah kau lalui,
          Hanya dengan kesabaran dan keikhlasan dari diri,
          pastinya kau berjaya meniti,
          segala onak dan duri...


No comments:

Post a Comment