Saturday 2 April 2011

"cOReTaN dArI HaTi,,.."

Bismillahirrahmanirrahim...
pembuka bicaraku...
di sini, ingin untuk aku kongsikan  rasa hatiku..
Terlebih dahulu..ingin aku bertanya kepada kamu si pembaca,
Pernahkan kamu merasakan bahawa diri kamu keseorangan sedangkan ramai sahabat yang berada di sampingmu???
Pernahkah kamu merasakan kehilangan seorang sahabat yang kamu amat sayangi???
jawapannya kamu sendiri yang mampu menjawabnya,,


Beradanya aku disini,,melangkah ke alam kedewasaan,, tatkala aku ditempatkan di kolej ini,, aku telah mengharungi pelbagai rintangan dan dugaan. Ku kira ini adalah ujian yang diberikan oleh Allah untuk mematangkan diri ini. Walaupun kuantiti pelajar yang menuntut di sini tidak begitu ramai, tetapi aku merasakan kuantiti yang sedikit ini telah benar-banar berjaya membuatkan aku untuk mengenal erti kehidupan yang sebenarnaya.

Pelbagai ragam manusia telah aku temui, ya,,memang benar, kami dari berlainan negeri, jadi, ada sesetengah budaya dan cara kami berlainan. Tetapi, bukankah kita sebenarnya dari asal yang sama??bukankah kita ini dari kaum yang sama??kalian semua dari kaum melayu juga kan...jadi..kita serupa sebenarnya,!! perkara yang remeh mengapa mahu dibesarkan??mengapa mahu menyakiti hati yang lain hanya disebabkan kalian berlainan cara dengan yang lain..dan yang paling penting, bukankah kita ini dari asal usul kejadian yang sama??kita ini hamba Allah sahabatku,,kita semua sama pada pendanganNya,,cuma, yang membezakan kita adalah amal serta rasa taqwa kita terhadapNya..

Ramai yang berkata, sahabat kita adalah insan yang paling senang untuk kita menegur kesalahnnya..Sahabat kita adalah insan yang paling dekat untuk kita menegur tingkah lakunya jika mereka pada haluan yang salah. Tetapi, ada pada sesetengah situasi, seorang sahabatlah insan yang paling susah untuk kita menegur kesalahannya. Bukan susah sebab apa, cuma, kita takut dengan peneguran yang kita lakukan akan menyinggung perasaan hatinya, kita takut dengan cara kita tegur itu, akan merenggangkan ikatan persahabatan yang kita bina..tetapi, sanggupkah kita membiarkan sahabat kita itu, terus hanyut dalam kesalahannya??, sanggupkah kita lihat sahabat kita terus melakukan kesilapan??, munkin baginya perkara tersebut bukanlah satu kesalahan, munkin juga disebabkan kekurangan ilmu mengenai perkara tersebut. Yang penting kita perlu kuat untuk menegur, betul tak??

Pada malam tadi, aku benar-banar terkesan dengan kata-kata seorang sahabatku, yang ku panggil sebagai kak wani, dia benar-banar telah memberikan keyakinan dalam hati aku. Saat aku merasakan aku keseorangan dalam menempuhi dugaan, dia telah memberikan semanagt untuk ku semula..Terima kasih kak wani..kak wani,, izinkan aku untuk menulis di sini kata-kata hikmat yang kau berikan untukku itu. :)

"Allah menguji keikhlasan hati kita bila kita bersendirian,
Allah memberi kedewasaan bila kita ditimpa masalah,
Allah melatih kita dengan kesabaran dalam kesakitan,
Allah tidak pernah mengambil sesuatu yang kita sayang kecuali dengan menggantikannya dengan yang lebih baik"

Seandainya pembaca pernah merasai situasi seperti yang aku rasakan ini, atau munkin situasi yang  lebih rumit, ingatlah, Allah sentiasa bersama kita. Mohonlah kekuatan hati darinya seandai kau barasa amat lemah, Yakinlah bahawa, disebalik kepahitan ujian yang diberikan, pasti ada kemanisan yang bakal diterima..



Aku berpesan untuk kamu si pembaca, sebagai satu peringatan untuk dirimu dan juga untuk diriku, seorang insan yang lemah ini..Semoga kita semua sentiasa di bawah Rahmat serta Kasih-sayangNYA.
Semoga dipermudahkan segala urusan kita di dunia ini, dan juga di akhirat nanti,, InsyaAllah,,,...

3 comments:

  1. laila!ni aina..huhu..dh maju da..hehe

    ReplyDelete
  2. salam..lela...sampainya hatimu x bgtau da ade blog..huhu..bertmbh fren SARJANA ak yg de blog..hehe..salam ziarah dari CikWardah..

    ReplyDelete
  3. ayna-hehe..ak tau 2 ko..terang lagi bersuluh...
    iqin-huhu..bkn x nk bgi tau..tpi bru sgt wat blog ni...x de yg menarik lgi..:)

    ReplyDelete