Saturday 7 May 2011

Ibuku,,Ratu Hatiku,,,,

Bismillahirrahmanirrahim....
Entry kali ini, saya ingin menulis mengenai seorang insan yang teramat dekat dengan kita semua..ibu..


Sebelum itu, sebagaimana yang kita tahu, tarikh sambutan hari ibu akan jatuh pada ahad minggu kedua pada bulan Mei. Jadi, pada tahun 2011 ni, kita semua akan menyambut sambuatan hari ibu pada 8 Mei 2011. Kebiasaanya, hari ibu ini disambut untuk mengenang jasa pengorbanan ibu kita yang telah menjaga dan membesarkan kita sejak dari kita dilahirkan dimuka bumi ini sehinggalah kita dewasa. Tetapi sebenarnya, kita tidak semestinya menyambut dengan khusus hari ibu ini. Tidak ada istilah "hari ibu" yang pernah diajarkan oleh Rasulullah SAW.

Dalam Islam, sudah diajar bagaimana kewajipan kita untuk mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapa kita, serta mentaati segala suruhan kedua ibu bapa kita selagi ianya tidak bertentangan dengan syara'. Inilah kewajipan yang sebenar-benarnya yang sepatutnya dijalankan oleh seseorang anak itu terhadap kedua-dua orang tuanya.



Dalam sebuah hadis Sahih Bukhari, daripada Abdullah Bin Mas'ud r.a berkata, beliau bertanya kepada Rasulullah SAW, "Amalan manakah yang paling disukai oleh Allah SWT? Baginda SAW menjawab "Solat". Beliau bertanya lagi, selepas solat apa pula?, Baginda SAW menjawab "Berbuat baik (berbakti) kepada kedua ibu bapa". Kemudian beliau bertanya lagi, selepas itu apa pula? Rasulullah SAW menjawab, "Jihad".


Ini telah jelas menunjukkan bahawa pentignya untuk seorang anak itu berbakti kepada kedua orang tuanya. Menurut segala suruhan mereka selagi suruhan tersebut masih dilandasan syariat yang benar serta sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu bapa kita merupakan satu tuntutan Islam yang wajib dilaksanakan oleh insan yang bergelar seorang anak.


Peringatan ini, saya tuliskan untuk mengingatkan saya sendiri dan juga kepada pembaca sekalian.






No comments:

Post a Comment